Hvordan skrive jobbsøknad?

Det er bare en god CV og en enda bedre jobbsøknad som står mellom deg og jobben du vil ha. Her viser vi deg hvordan du går frem for å skrive en fantastisk jobbsøknad.

Visste du at en arbeidsgiver kun bruker mellom 30 sekunder og ett minutt på å lese jobbsøknaden din? Da er det viktig at den er skrevet slik at du havner i ja-bunken, og at du er en de ønsker å bli litt bedre kjent med.

En jobbsøknad sier mer om deg og din personlighet enn det CV-en gjør, og det er virkelig her du kan vise frem at du er en aktuell kandidat for jobben.

Hvordan du skriver en god CV kan du lese mer om her.

Slik skriver du jobbsøknaden

Det aller første du bør gjøre er å lese nøye gjennom stillingsannonsen, og huske at søknaden skal være et direkte svar til annonsen. Les derfor over annonsen flere ganger slik at du er sikker på at du svarer på det de spør om.

Tenk deretter at du deler jobbsøknaden inn i tre deler:

Innledning: Start med å skrive hvor du har funnet stillingsannonsen og hvorfor du vil ha nettopp denne jobben. Hva motiverte deg til å søke?

Hovedtekst: Fortsett med å forklare hvorfor du passer til jobben, hva slags kompetanse du har og hvordan du kan bruke kvalifikasjonene dine i jobben. Hva får arbeidsgiveren ved å ansette deg? Du kan også fortelle hva du har utrettet så langt og bruke eksempler som understreker erfaringen din og hvordan du tidligere har løst ulike arbeidsoppgaver – men bare hvis det er relevant for jobben. Da kommer det tydelig frem hvilken verdi du har for arbeidsgiveren.

Avslutning: Hold den kort og enkel.

Ikke bli for personlig, men hold jobbsøknaden profesjonell. Ha fokus på kompetanse, og skriv gjerne noen ord om hvordan du er som kollega. Unngå overdrevet selvskryt og ikke fokuser for mye på det du ennå ikke kan, som hvis du er nyutdannet og helt fersk på arbeidsmarkedet.

Kvalitetssikre søknaden

Det gjelder å gjøre seg flid med søknaden og bruke gode formuleringer og begrunnelser til hvorfor du selv mener at du passer til stillingen. Det er også viktig å tilpasse hver eneste jobbsøknad til hver stilling du søker på, for en arbeidsgiver kan ofte gjennomskue en søknad som er masseprodusert til flere.

Jobbsøknaden bør være på minst en halv side for å få frem de gode poengene, men hold deg til under en helside. Helt til slutt bør du lese nøye over søknaden for å kvalitetssikre teksten. Søknaden bør være fri for skrivefeil, være strukturert og ha en naturlig flyt. Det kan også være lurt å be andre om å se over søknaden din for innspill.

Vurderer du å sende en åpen søknad? Slik gjør du det.

Fossheim tilbyr skreddersydd karriereveiledning til deg som kanskje er usikker på hva du kan eller ønsker å jobbe med, i tillegg til bistand med å lage en profesjonell CV og skrive en attraktiv jobbsøknad.

Hos Fossheim får du hjelpen til å lykkes!

 

Følg også studiepodden vår for tips og spennende samtaler om karriere og studieveiledning!

 

Hva kan jeg hjelpe deg med?

Gro Egerdahl
Avdelingsleder
Tlf: +47 977 20 418